Pagina
Meerdere wegen leiden naar een duurzame oplossing. Dat geldt zeker bij de aanleg van betonwegen en de toepassing van bermverhardingen.
Voor iedere vraag is er een duurzaam antwoord; of duurzaamheid nou uitgedrukt wordt in langere levensduur, circulariteit, minder CO2-uitstoot, materiaal of productiemethode. Regelmatig is zelfs een combinatie mogelijk. Al in de ontwerpfase stemmen we de bouwmethode af op de specifieke omstandigheden en wensen van de klant. Wij zorgen voor een oplossing op maat.
Betonverhardingen zijn 100% recyclebaar. Extra duurzaam is dat ze besparingen op energiekosten opleveren dankzij de hogere reflectie ten opzichte van asfaltverhardingen. Door cement in betonverhardingen te vervangen door geopolymeer komt bij de productie minder CO2 vrij. Wanneer beton wordt gecombineerd met een hoge sterkte composiet (vezelversterkt kunststof) kan de constructiedikte verminderd worden en is dus minder materiaal nodig. Ook kan circulair materiaal worden gebruikt bij de productie van het beton, zodat er minder nieuwe grondstoffen voor gewonnen hoeven te worden. Er kan heel veel.
Afgelopen najaar hebben we in opdracht van provincie Overijssel een rotonde aangelegd in Weerselo bij Hengelo, waarvoor beton is toegepast gewapend met kunststofvezels in plaats van stalen wapening. De Milieu Kosten Indicator (MKI-waarde) is 85% gunstiger vergeleken met stalen wapening. De CO2-besparing vergeleken met staal is zelfs 95%. Een bijkomend voordeel is dat bij dit materiaal ook de constructiedikte van het beton gereduceerd kan worden. Minder gebruik van grondstoffen dus. Een mooie oplossing met verminderde milieubelasting, die aansluit bij de doelstelling van de provincie Overijssel.
Een wegverbreding van bermbeton heeft op zich al een langere levensduur dan traditionele grasbestonstenen. Begin dit jaar hebben we in de gemeente Tubbergen een bermverbreding aangebracht waarbij kunststofvezels in het beton zijn toegepast, waardoor we de constructie dunner konden maken en besparen op primair materiaal. In opdracht van de provincie Overijssel hebben Strukton Civiel en Ten Cate eerder ook op de innovatieroute N737 een duurzame wegverbreding toegepast. Hiermee was in één werkgang de weg te verbreden en de constructiedikte te reduceren. Door het betonproduct te combineren met hoge sterkte composiet is de CO2- en stikstofuitstoot verminderd, waren minder grondstoffen nodig, zijn de transportbewegingen afgenomen en waren minder bewerkingen aan de ondergrond nodig.