Project
In het noordwesten van Eindhoven ligt HOV3, de derde Hoogwaardig Openbaar Vervoerlijn in Eindhoven. Deze verbindt de grote werkgevers in Eindhoven Noordwest met het HOV-netwerk. In 2021 zijn de eerste werkzaamheden aan de HOV3 gestart en deze zomer wordt de HOV3 opgeleverd. Hier is op vrijdag 22 augustus feestelijk bij stilgestaan door gedeputeerde Stijn Smeulders van provincie Noord-Brabant en wethouder Robert Strijk van gemeente Eindhoven met diverse betrokkenen, die aan de buslijn hebben meegewerkt. Samen maakten zij een bustour langs verschillende interessante locaties over de nieuwe HOV3-lijn. In de eerste week van september reden de eerste lijnbussen over HOV3.
Strukton Wegen & Beton werkte samen met gemeente Eindhoven aan verschillende delen van HOV3. De aanpassing van de Marathonloop was het eerste deel van het volledige HOV3-traject. Op de Marathonloop is de noordelijke rijbaan in twee richtingen gebruikt voor de inpassing van de busbaan. De zuidelijke rijbaan is heringericht en opgewaardeerd voor het overige verkeer. Op die manier is zoveel mogelijk gebruik gemaakt van de bestaande infrastructuur en bleef bij de kruispunten het aantal opstelvakken gelijk aan de eerdere situatie.
Ook bouwden we met gemeente Eindhoven een deel van HOV3 langs en over het Goederen Distributie Centrum Acht (GDC Acht). Op de Anthony Fokkerweg was de verkeersdruk te groot om de bestaande infrastructuur als busbaan in te zetten. Daarom hebben we een vrij liggende betonnen busbaan in twee richtingen aangelegd ten noorden van de oorspronkelijke rijbaan. In een bouwteam werkten we samen aan een plan voor de goede balans tussen uitvoerbaarheid, veiligheid, kosten en het voorkomen van omgevingshinder.
In 2022/2023 werkten Strukton en gemeente Eindhoven ook in een bouwteamsamenwerking aan de bouw van een nieuwe onderdoorgang onder de A2/N2. Deze tunnel voor gemotoriseerd verkeer is geen direct onderdeel van de HOV3-route, maar ligt wel in hetzelfde gebied en sluit aan op de rotonde op bedrijventerrein GDC Acht. De onderdoorgang zorgt voor een betere verbinding met de op- en afritten naar de A58 in Best, zodat GDC Acht minder afhankelijk is van alleen de A2/N2.
De (Brainport) regio wordt steeds belangrijker voor de Nederlandse economie. Dat is goed te zien in het noordwesten van Eindhoven. Rond Eindhoven Airport, op BIC (Brainport Industries Campus) en op het GDC werken nu al 14.000 werknemers en dat aantal gaat de komende jaren bijna verdubbelen. Dat betekent ook een groei van de mobiliteit in het gebied. Zonder maatregelen zit die groei vooral in het autoverkeer. Daar is niet voldoende ruimte voor en het heeft negatieve gevolgen op het gebied van leefbaarheid, veiligheid en luchtkwaliteit. Eindhoven investeert daarom in alternatieven voor de auto. Bijvoorbeeld in de vorm van snelfietsroutes en in de aanleg van een Hoogwaardig Openbaar Vervoernetwerk.
Lees meer over de feestelijke opening van HOV3 in dit nieuwsbericht van gemeente Eindhoven.
Fotografie: gemeente Eindhoven
Betrokken partijen en genodigden poseren voor een lijnbus tijdens de feestelijke opening van HOV3