Pagina
In opdracht van Rijkswaterstaat zet Strukton Wegen & Beton nieuwe stappen in de bouw van een circulair viaduct over de A76 bij Nuth (Limburg). Als vervolg op de samenwerking ‘Closing the Loop’ kreeg Strukton Wegen & Beton opdracht voor de vervolgfase. Daarin voeren we samen met onze partners voorbereidende werkzaamheden, testen en onderzoeken uit, en maken we ontwerpen om het nieuwe viaduct over de A76 te kunnen realiseren met hoogwaardig hergebruik van onderdelen uit drie bestaande viaducten.
Bij de Daelderweg over de A76 in Nuth is een ongelijkvloerse kruising die nu nog bestaat uit twee viaducten uit 1938 en 2004. Deze maken plaats voor één nieuw viaduct. Uitgebreid onderzoek toonde aan dat het merendeel van de onderdelen van de bestaande viaducten nog minstens 100 jaar meegaat. De vrijkomende materialen kunnen dus opnieuw gebruikt worden. De materialen van de viaducten over de A76 alleen zijn niet voldoende voor een volledig nieuw circulair viaduct. Daarom zijn liggers geselecteerd die eerder geoogst zijn uit het voormalige Keizer Karel-viaduct van de A9 om opnieuw te worden toegepast in het circulaire viaduct. In totaal zijn 34 liggers uit dit viaduct ‘geoogst’. Naast liggers wordt ook gekeken naar andere herbruikbare objecten, zoals leuningen, stootplaten en landhoofden.
Tekst gaat verder onder de afbeeldingen.
In 2020 deed Rijkswaterstaat een innovatie-oproep aan de markt: kom met oplossingen voor circulaire viaducten. GBN, Strukton, Antea Group en Nebest sloegen de handen ineen om de kennis van hoogwaardig hergebruik voor viaducten te delen. Zij bedachten het concept Closing the Loop waarin ‘legoblokken’ uit bestaande kunstwerken dezelfde functie krijgen in een nieuw object; een tweede leven dus.
Binnen het consortium is Strukton verantwoordelijk voor de bouw van het viaduct, Antea Group voor het ontwerp, GBN Groep voor de oogst en opslag van betonnen liggers uit bestaande viaducten en Nebest voor het materiaalonderzoek. In het vervolg op Closing the Loop heeft Strukton Wegen & Beton opdracht gekregen om de voorbereidende werkzaamheden, testen en onderzoeken uit te voeren en het ontwerp van het circulaire viaduct op te stellen. Hierbij zijn Antea Group en Nebest aangesloten als onderaannemer van Strukton. Antea stelt binnen de opdracht het ontwerp van het viaduct op en Nebest is aangesloten voor het onderzoeken en testen van de draagcapaciteit van de geoogste liggers uit het Keizer Karel-viaduct.
Duurzame ambities
Ton van Oosterhout, directeur Strukton Wegen & Beton: “De infrastructuur van de toekomst gaat niet alleen over bereikbaarheid en mobiliteit, maar ook over leefbaarheid voor huidige en toekomstige generaties. Circulair gebruik van grondstoffen draagt daar direct concreet aan bij. De ontwikkeling van circulaire viaducten is een mooi voorbeeld van samenwerking in de hele keten, waarin opdrachtgevers, opdrachtnemers en partners met elkaar bouwen aan een duurzame toekomst.”
Roger Mol, hoofdingenieur-directeur Duurzaamheid en Leefomgeving en daarnaast Chief Procurement Officer van Rijkswaterstaat: “De ambitie van Rijkswaterstaat is om klimaatneutraal te zijn en circulair te werken. We proberen onze CO2-uitstoot te verminderen waar dat kan, bijvoorbeeld door duurzaam in te kopen en aan te besteden. Het hergebruik van vrijkomende materialen bij het viaduct in Nuth is een mooi voorbeeld van hoe we onze circulaire ambities in de praktijk brengen. Dit project is het resultaat van een traject waarin we de markt hebben uitgedaagd om met innovatieve ideeën voor circulaire viaducten te komen. Op deze manier stimuleren wij de transitie van lineaire naar circulaire werkprocessen.”
Om de huidige situatie van de bestaande viaducten in kaart te brengen, worden voorbereidende onderzoekswerkzaamheden uitgevoerd. Dit najaar worden de liggers uit het A9 Keizer Karel-viaduct getest op draagvermogen. Nooit eerder in de wereld zijn dergelijke testen met liggers op ware grootte op locatie vertoond. De testen gaan de werkelijke sterkte (dwarskrachtcapaciteit) van de liggers aantonen. Dat is belangrijk voor het hergebruik van dit type viaductliggers (HNP-liggers), want huidige regelgeving is in het algemeen geschreven met uitgangspunten voor het gebruik van nieuwe in plaats van circulaire materialen, grondstoffen en producten. Binnen die bestaande kaders voldoen de liggers niet aan de eisen. Ook hebben ze theoretisch volgens de huidige rekenregels onvoldoende capaciteit om in de huidige vorm toegepast te worden. We testen de liggers tot bezwijken voor de wetenschap. Deze full-scale testen zullen veel kennis opleveren over de mogelijkheden van hergebruik van bestaande prefab liggers.
De testen met proefbelasting openen dus nieuwe deuren voor hergebruik van viaductliggers. En met de testen komt de realisatie van het circulaire viaduct bij de Daelderweg over de A76 een stap dichterbij. Naast testen en onderzoeken wordt in deze fase ook gewerkt aan de ontwerpen en voorbereidende werkzaamheden voor het realisatiecontract op het gebied van vergunningen, verkeersmanagement, planning, milieu en veiligheid.
Lees ook over dit project op de website van Rijkswaterstaat.
Strukton Wegen & Beton werkt aan de bereikbaarheid, veiligheid en klimaatbestendigheid van de omgeving. Samen met onze klanten zoeken we naar de beste én realistische oplossingen op het gebied van emissiereductie, circulariteit en klimaatadaptatie.
Zo helpen we Nederland bij het ontwikkelen van brede welvaart voor haar inwoners door het duurzaam realiseren van projecten in de civiele infrastructuur.