Project
Strukton Wegen & Beton werkt in opdracht van Rijkswaterstaat aan het onderhoud van de Limburgse snelwegen A73, A67, A2 en A79. Dit doen we voor de komende vijf jaar. We zijn een van de eerste opdrachtpartners binnen het Basisonderhoudscontract Zuid Nederland en werken aan perceel Zuid-Oost.
Op 1 december 2023 startten de uitvoerende werkzaamheden, waaronder het incidentmanagement bij calamiteiten. Als weggebruiker sta je niet altijd stil bij wat er achter de schermen gebeurt om de snelwegen veilig en schoon te houden. Een vrachtwagen met pech op de vluchtstrook, wateroverlast bij hevige neerslag, beschadigd asfalt door vorst? Vanuit drie steunpunten in Limburg staan 24 uur per dag calamiteitenteams klaar om in actie te komen bij onverwachte situaties op de snelweg. Zij zorgen binnen een half uur voor de eerste verkeersmaatregelen, zoals het plaatsen van een botsabsorber, een wegafzetting met kegels, hekken, borden of actiewagens met pijlen. Allemaal om zo snel mogelijk de snelweg weer veiliger te maken voor de mensen die binnen de afzetting staan en de weggebruikers.
Bij een melding schakelt de calamiteitencoördinator de steunpunten met calamiteitenteams in. Vanuit steunpunt midden in Echt, zuid in Nuth en steunpunt noord in Horst komt het team in actie dat het dichtst bij het incident is. De meldingen komen bij de coördinator binnen via weginspecteurs of de officier van dienst van Rijkswaterstaat, via de verkeerscentrale of vanuit een melding van een weggebruiker. Soms zijn alleen de eerste verkeersmaatregelen voldoende en kan een berger het voertuig snel wegslepen om de calamiteit op te lossen. In andere gevallen voeren we als opdrachtpartner van Rijkswaterstaat ook vervolgwerkzaamheden uit, zoals asfaltreparaties, een milieutechnische bodemsanering, wegpompen van water of het plaatsen van mobiele rijstrooksignalering voor langere tijd. Allemaal in goede samenwerking tussen alle partijen.
In de eerste week van het jaar was er overmatige regenval. Daardoor liep op een aantal locaties in Limburg water op afritten of de snelweg, of dat dreigde te gebeuren. Om dit op te lossen zijn ongeveer 20 tankwagens in actie gekomen om het water weg te pompen. Zij vervoerden het naar andere plekken en rolden hun slangen bijvoorbeeld uit naar een waterzuivering waar het water later wel weer afgevoerd kon worden. Iets vergelijkbaars gebeurde in februari op een afrit van de A73 bij Grubbenvorst, waar het water uit de naastgelegen sloot op de vluchtstrook liep. De ingeschakelde vrachtwagens stonden daar snel klaar om het water uit de sloot op te pompen en af te voeren.
Binnen het basisonderhoudscontract werken Rijkswaterstaat en de opdrachtpartners gezamenlijk en gelijkwaardig samen. Naast incidenten hoort het geplande onderhoud ook bij het basisonderhoudscontract. Dit vaste onderhoud bestaat in de eerste (winter)maanden nog veel uit het schoonhouden van de verzorgingsplaatsen langs de snelwegen. In het voorjaar komt daar het grotere groenonderhoud bij, zoals het maaien van bermen en snoeien van groen en bomen en ook het onderhoud op en langs de wegen aan geleiderails, het vervangen van borden en dergelijke. Dit onderhoud voeren we met name ’s nachts uit op vooraf geplande momenten. Op die manier hebben zo min mogelijk weggebruikers er last van en zijn de wegen overdag vrij voor het verkeer. Zo werken we als partners samen aan de weg.